Με μια εντυπωσιακή αποκρατικοποίηση επιχειρείται η ανατροπή του αρνητικού επενδυτικού κλίματος στη χώρα μας. Το Project Olympus (Σχέδιο Ολυμπος), όπως έχει κωδικοποιηθεί, έχει στόχο μέσα στους επόμενους μήνες την πλήρη αποκρατικοποίηση του ΟΠΑΠ. Και πρακτικά αποτελεί την πρώτη αποκρατικοποίηση του ελληνικού Δημοσίου, με δεδομένο ότι αυτές που προηγήθηκαν (άδειες ΟΠΑΠ και φάσμα συχνοτήτων κινητής τηλεφωνίας) συνιστούσαν εν πολλοίς μονόδρομο για τους επενδυτές.
Το Project Olympus, εφόσον ολοκληρωθεί, θα αφήσει το ελληνικό Δημόσιο με συμμετοχή μόλις 1% στον οργανισμό τυχερών παιγνίων που το ίδιο ίδρυσε το 1959 και όπου σήμερα κατέχει το 34% του μετοχικού κεφαλαίου. Θεωρητικά η πώληση του 33% των μετοχών ΟΠΑΠ θα μπορούσε να αποφέρει σε τρέχουσες χρηματιστηριακές αξίες περί τα 450 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, οι αναλυτές προεξοφλούν ένα υψηλότερο τίμημα, δεδομένου ότι το προς πώληση 1/3 του μετοχικού κεφαλαίου σε μια επιχείρηση παρέχει ισχυρά δικαιώματα (blocking minorities) στον επενδυτή, ενώ με δεδομένη τη σημερινή μετοχική σύνθεση του ΟΠΑΠ, πρακτικά παρέχεται ο πλήρης έλεγχος της επιχείρησης.
Η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ την τελευταία στιγμή έκαναν πίσω σχετικά με τη διατήρηση συμμετοχής της τάξης του 5%. Υπενθυμίζεται ότι η αρχική απόφαση της κυβέρνησης αφορούσε την πώληση του 29%. Την παραμονή όμως της προκήρυξης του διαγωνισμού, η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑΑ) αποφάσισε τη μεταβίβαση ενός επιπλέον 4% των μετοχών ΟΠΑΠ στο ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να πωληθεί και αυτό.
Με την απόφαση αυτή, η κυβέρνηση συμμορφώνεται me την επιθυμία της τρόικας για πλήρη αποκρατικοποίηση του οργανισμού. Εξάλλου η συμμετοχή του 5% πλέον δεν έχει καμία σημασία, καθώς το Δημόσιο ήδη διαθέτει πολλά εργαλεία ελέγχου του ΟΠΑΠ, όπως τη ρυθμιστική αρχή της αγοράς.
Σε ό,τι αφορά τη ρύθμιση, η κυβέρνηση ήδη έχει συστήσει την Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ), η οποία, όπως συμβαίνει στον υπόλοιπο ανεπτυγμένο πλανήτη, θα έχει τον αποφασιστικό ρόλο της ρύθμισης και του ελέγχου του συνόλου της αγοράς τυχερών παιγνίων. Από την άλλη πλευρά, η τριμελής επιτροπή που ορίστηκε πρόσφατα μέσω υπουργικής απόφασης θα συμμετέχει στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. του ΟΠΑΠ στις οποίες θα συζητούνται τα θέματα παιγνιομηχανών (VLTs). Η επιτροπή αυτή μάλιστα θα έχει δικαιώματα βέτο επί των αποφάσεων της πλειοψηφίας, γεγονός που πολλοί αναλυτές χαρακτήρισαν ως «ασφυκτικό» έλεγχο του ΟΠΑΠ από την πλευρά του Δημοσίου - έλεγχος, που μπορεί να επηρεάσει ακόμη και το τίμημα της αποκρατικοποίησης. Πάντως, παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι ο έλεγχος της τριμελούς επιτροπής ενδεχομένως να μην έχει και μεγάλη ισχύ, δεδομένου ότι επιβάλλεται μέσω υπουργικής απόφασης και όχι μέσω ρύθμισης νόμου. Στο παρελθόν η σχετική ρύθμιση (μαζί με άλλες) είχε φτάσει με τη μορφή άρθρου σε νόμο επί κυβερνήσεως Παπαδήμου στη Βουλή, αλλά αποσύρθηκε μετά από παρέμβαση της κοινοβουλευτικής ομάδας της Ν.Δ.
Ιδιαίτερη σημασία πάντως έχει ότι η διαδικασία αποκρατικοποίησης του ΟΠΑΠ έχει αποφασιστεί να υλοποιηθεί με γρήγορους ρυθμούς. Το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε αυτό το στίγμα προσθέσεων, αφήνοντας περιθώριο μόνον 22 ημερών στους ενδιαφερομένους να εκφράσουν το κατ’ αρχήν ενδιαφέρον τους. Και εφόσον δεν υπάρξουν «έκτακτα εμπόδια», η διαγωνιστική διαδικασία δεν αποκλείεται να έχει ολοκληρωθεί ακόμη και μέσα στο 2012. Θεωρείται ωστόσο απίθανο οποιαδήποτε εκταμίευση για την πώληση του 33% του οργανισμού να γίνει μέσα στο έτος, δεδομένου ότι η ολοκλήρωσή της θα απαιτήσει την κύρωση της σχετικής σύμβασης στην ελληνική Βουλή, κατά το πρότυπο του ΟΤΕ.
Τέλος, παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι η πώληση του οργανισμού θα πρέπει να συνδυαστεί και με την πώληση των κρατικών λαχείων. Ο επενδυτής που θα αποκτήσει τον ΟΠΑΠ θα πρέπει να γνωρίζει αν θα είναι και επενδυτής στα κρατικά λαχεία.
Τα 2 μεγάλα «αγκάθια» και η Ε.Ε.
Υπό την πλήρη αίρεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βρίσκεται η αποκρατικοποίηση του ΟΠΑΠ. Οπως προκύπτει από τη σχετική προκήρυξη του διαγωνισμού, σχεδόν όλα τα δικαιώματα (αποκλειστικότητες) που έχει αποκτήσει ο ΟΠΑΠ είναι υπό συζήτηση. «Οι υποψήφιοι πρέπει να γνωρίζουν ότι», αναφέρει η παράγραφος 8.2.9 της προκήρυξης που έδωσε στη δημοσιότητα το ΤΑΙΠΕΔ, «η εθνική νομοθεσία που ισχύει για το στοίχημα, τα τυχερά παίγνια, τα λαχεία και το φορολογικό καθεστώς μπορεί να αλλάξει. Η σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία που αφορά το στοίχημα, τα τυχερά παίγνια, τα λαχεία και το φορολογικό καθεστώς ενδεχομενως και αυτή να αλλάξει, λόγω π.χ., εφαρμογής κανόνων περί εσωτερικής αγοράς ή περί κρατικών ενισχύσεων». Ουσιαστικά το ΤΑΙΠΕΔ παραδέχεται ότι τόσο το θέμα του μονοπωλίου όσο και το θέμα των κρατικών ενισχύσεων είναι ακόμη ανοικτά, παρά τη συμφωνία που υπήρξε σχετικά με τη φορολογία.
Ενστάσεις επίσης υπήρξαν από αναλυτές και για άλλους όρους της προκήρυξης, όπως για παράδειγμα ο πήχυς εισόδου ενός ενδιαφερομένου στον διαγωνισμό. Το όριο των 150 εκατ. ευρώ σε ό,τι αφορά τη λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) για τα τρία τελευταία χρόνια κρίνεται από πολλούς ιδιαίτερα χαμηλό. Τέλος, η ασάφεια διάκρισης των ενδιαφερομένων, π.χ. λοταρίες και funds, έχει επίσης προκαλέσει συζητήσεις, καθώς στην προκήρυξη οι υποψήφιοι διακρίνονται σε «νομικά πρόσωπα» και «εταιρείες ιδιωτικού κεφαλαίου», τη στιγμή που θεωρείται απίθανο να διεκδικήσει τον ΟΠΑΠ κάποιο... φυσικό πρόσωπο.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου