Ο Αντώνης Στεργιώττης είναι ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων. Πρόκειται για τον άνθρωπο που βρέθηκε στο μάτι του κύκλωνα μετά την απόφαση της επιτροπής για τα “φρουτάκια”. Κατηγορήθηκε ανοιχτά ότι με την απόφαση της επιτροπής στην οποία ηγείται, στερεί έσοδα από το ελληνικό δημόσιο. Άλλοι, τον επαινούν για το γεγονός ότι προστάτεψε την κοινωνία από την καζινοποίηση. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για έναν άνθρωπο, οι δηλώσεις του οποίου δεν περνούν απαρατήρητες.
Μιλά στη HuffPost Greece για όλα. Για την αρρύθμιστη αγορά του online στοιχήματος, τις αντιδράσεις του ΟΠΑΠ στο ενδεχόμενο επιπλέον φορολόγησης, τα φρουτάκια, αλλά και τα έσοδα που χάνει το κράτος από αυτήν την αδράνεια. Ειδικά για το τελευταίο, ξοδεύτηκαν τόνοι μελάνι σε μια προσπάθεια να ερμηνευθεί ένα εξαιρετικά δύσκολο αντικείμενο που αφορά μια επιχειρηματική δραστηριότητα με ενδεχόμενες όμως επιπτώσεις για την κοινωνία.
Ο κ. Στεργιώτης, επισημαίνει ότι ρόλος της Ε.Ε.Ε.Π, είναι αποκλειστικά η εποπτεία και ο έλεγχος της αγοράς παιγνίων, βάσει του εκάστοτε ισχύοντος ρυθμιστικού πλαισίου, αλλά καταγγέλλει ότι συμφέροντα εξαπέλυσαν εναντίον του χυδαία επίθεση με μπαράζ στημένων δημοσιευμάτων, σχετικά με την καθυστέρηση της εφαρμογής των παιγνίων VLTs από τον ΟΠΑΠ (παραχωρήθηκαν το 2011). Πρόκειται για τα καταστήματα που θα θα φιλοξενήσουν τα παιγνιομηχανήματα, τα γνωστά μας φρουτάκια, κουλοχέρηδες ή «επίσημα» VideoLottery Terminals ή VLTs.
Σύμφωνα με τον κ. Στεργιώτη υποχρέωση του, είναι να προστατεύσει βάση της κείμενης νομοθεσίας, αλλά και των διεθνών κανόνων τα συμφερόντων της Πολιτείας και το κοινωνικό σύνολο. Γι αυτό ζήτησε να εφαρμοστεί η νομοθεσία και η 4η Οδηγία (2015/849) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ε.Ε., που αυστηροποιεί τα μέτρα για ξέπλυμα μεταξύ άλλων και μέσω παιγνίων. Ένα μέτρο είναι να συμπεριληφθεί ο ΑΦΜ στην κάρτα παίκτη που υποχρεούται να εκδίδει η ΟΠΑΠ Α.Ε., ώστε να καταγράφονται όλες οι συναλλαγές και να διασταυρώνονται με τα εισοδήματα, κάτι που μέχρι σήμερα δεν έγινε. Έτσι θα αποφευχθεί το ξέπλυμα παράνομου χρήματος και θα αποδίδεται στο κράτος η προβλεπόμενη φορολογία.
Αναφερόμενος, στο κίνδυνο καζινοποίησης της ελληνικής κοινωνίας εν μέσω οικονομικής κρίσης, με την λειτουργία αυτών των παιχνιδιών (φρουτάκια) επισημαίνει ότι η Πολιτεία οφείλει να εξασφαλίζει ότι η προσφορά των τυχερών παιγνίων εντός της επικράτειας δεν είναι απεριόριστη και ανεξέλεγκτη και, ταυτόχρονα, να επιβάλλει αποτρεπτικά και κυρίως προστατευτικά για τους παίκτες μέτρα, πολύ δε περισσότερο σε τυχερά παίγνια που θεωρούνται και είναι εξόχως εθιστικά.
Σχολιάζοντας την αγορά του online στοιχήματος επισημαίνει ότι θα πρέπει η πολιτεία με βάση κριτήρια να χορηγήσει άδειες στις εταιρείες που τα πληρούν και να ρυθμιστεί το μεταβατικό στάδιο που ισχύει από το 2011 με τις 24 άδειες, ώστε να σταματήσει το κράτος να χάνει εκατομμύρια ευρώ από φορολογικά έσοδα. Επίσης, δηλώνει κατηγορηματικά ότι το μονοπώλιο της συγκεκριμένης αγορά δεν ανήκει στον ΟΠΑΠ, αλλά στο ελληνικό δημόσιο.
Τέλος, μιλώντας περί της αδειοδότησης νέων καζίνο, ο κ. Στεργιώτης εκφράζει τον προβληματισμό του ότι με βάση το έτος 2014, οι εννέα επιχειρήσεις καζίνο παρουσιάζουν αρνητική καθαρή θέση αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Αναλυτικά η συνέντευξη με τον κ. Στεργιώτη έχει ως εξής:
Η Ε.Ε.Ε.Π. είναι μια σχετικά νέα ανεξάρτητη αρχή. Ποιος είναι ο βασικός της ρόλος; Πώς μπορεί να ισορροπήσει μια ρυθμιστική αρχή μεταξύ επιχειρηματικής ανάπτυξης της αγοράς που εποπτεύει και προστασίας των πολιτών (ιδιαίτερα των ανηλίκων) από τον εθισμό στον τζόγο;
Ο βασικός ρόλος της Ε.Ε.Ε.Π. είναι η εποπτεία και ο έλεγχος της αγοράς παιγνίων, βάσει του εκάστοτε ισχύοντος ρυθμιστικού πλαισίου, καθώς επίσης και η διασφάλιση των συμφερόντων και των εσόδων του Ελληνικού Δημοσίου, η σύμφωνη με το εθνικό και ευρωπαϊκό δίκαιο εκμετάλλευση των δικαιωμάτων που έχουν παραχωρηθεί στους παρόχους των τυχερών παιγνίων, η παροχή κανονιστικής και συμβουλευτικής συνδρομής στην Πολιτεία στο πλαίσιο της εμπέδωσης της νομιμότητας, του υπεύθυνου παιχνιδιού και της προστασίας του κοινωνικού συνόλου, ιδιαίτερα των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και των ανηλίκων. Προς την κατεύθυνση αυτή, οι νόμιμοι πάροχοι τυχερών παιγνίων θα πρέπει να σχεδιάζουν και να προσαρμόζουν τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες.
Υπήρξαν απόπειρες Κυβερνητικών ή άλλων παρεμβάσεων στο έργο σας;
Η Ε.Ε.Ε.Π. είναι ανεξάρτητη διοικητική αρχή με σημαντικό θεσμικό ρόλο, τον οποίο, ως Πρόεδρος, έχω κληθεί από την Πολιτεία όχι μόνο να υπηρετήσω, αλλά και να προασπίσω. Ουδεμία απόπειρα κυβερνητικών παρεμβάσεων υπήρξε στο έργο μου. Βεβαίως, η αγορά των παιγνίων συγκεντρώνει επιχειρηματικές πρωτοβουλίες και σχήματα, με ανταγωνιστικές δραστηριότητες και, κατά τούτο, αντιτιθέμενα συμφέροντα.
Ως Πρόεδρος της Ε.Ε.Ε.Π. ακούω προσεκτικά όλους τους ενδιαφερόμενους και, μαζί με τις Υπηρεσίες, αξιολογούμε τις θέσεις και τις προτάσεις τους. Αυτό που πρέπει, σε κάθε περίπτωση, να καταστήσω σαφές είναι ότι θεμελιώδης αρχή μου είναι η απαρέγκλιτη τήρηση της νομιμότητας και η ισότιμη αντιμετώπιση όλων ανεξαιρέτως των νόμιμων παρόχων. Προς την κατεύθυνση αυτή, άπαντες θα πρέπει να κατανοήσουν και να αποδεχτούν ότι η Ε.Ε.Ε.Π. είναι επόπτης και ελεγκτής, ενώ οι επιχειρήσεις που παρέχουν παίγνια είναι ελεγχόμενες και ως τέτοιες αντιμετωπίζονται, ανεξαρτήτως του μεγέθους τους, του μεριδίου της αγοράς που κατέχουν και του βαθμού της επιρροής που ασκούν, κυρίως σε ΜΜΕ.
Η θητεία σας λήγει σύντομα. Θέλετε να παραμείνετε στην θέση; Ποιοι είναι οι στόχοι σας σε περίπτωση ανανέωσης της;
Όντως, η θητεία μου ως Προέδρου της Ε.Ε.Ε.Π. λήγει τον επόμενο μήνα. Η απόφαση περί της παραμονής μου θα ληφθεί από τον αξιότιμο κ. Υπουργό Οικονομικών, ο οποίος θα αξιολογήσει το έργο μου. Αν ανανεωθεί η θητεία μου, μεταξύ των στόχων μου είναι η Ε.Ε.Ε.Π. να αξιοποιήσει, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, τη διεθνή συμφωνία για διοικητική συνεργασία μεταξύ των ομολόγων ρυθμιστικών αρχών των κρατών μελών της Ε.Ε., η οποία πρόκειται να υπογραφεί στο τέλος Νοεμβρίου, η συμπλήρωση και επικαιροποίηση του κανονιστικού πλαισίου, η υποβολή προτάσεων προς την Πολιτεία για τη συνολική ρύθμιση της αγοράς παιγνίων, με άμεση προτεραιότητα τη διεξαγωγή τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου, η ενδυνάμωση του εποπτικού και ελεγκτικού ρόλου της Ε.Ε.Ε.Π., με πλήρη αξιοποίηση του Σώματος Ελεγκτών και των δυνατοτήτων που παρέχει η σύγχρονη τεχνολογία, η εμβάθυνση της συνεργασίας με τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. και η οργανωτική αναδιάρθρωση της Ε.Ε.Ε.Π., προκειμένου να ανταποκριθεί με επιτυχία στις ραγδαίες εξελίξεις στον τομέα των παιγνίων και να καταστεί πρότυπο και σημείο αναφοράς σε διεθνές επίπεδο.
ΔΕΧΘΗΚΑ ΧΥΔΑΙΑ ΕΠΙΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΦΡΟΥΤΑΚΙΑ
Βρεθήκατε στο μάτι του κυκλώνα μετά την απόφαση σας για τα VLTs, με μπαράζ δημοσιευμάτων αλλά και σχετική ερώτηση στο κοινοβούλιο. Τι πραγματικά συνέβη; Αλλάξατε αιφνιδιαστικά τα δεδομένα, ο ΟΠΑΠ ως ιδιωτική εταιρεία προσπαθεί να μεγιστοποιήσει το κέρδος του ή υπάρχει κάτι άλλο;
Το περιεχόμενο των δημοσιευμάτων στα ΜΜΕ και των ερωτήσεων στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Η ακολουθία των στημένων και ανυπόγραφων κατά κύριο λόγο δημοσιευμάτων εναντίον μου συνιστά εκδήλωση του φαινομένου που κοινώς ονομάζεται «πληρωμένες καταχωρήσεις» και αποτελεί περίτρανη ένδειξη του μεγέθους της διαπλοκής ανάμεσα σε οικονομικά συμφέροντα και ΜΜΕ στη χώρα μας. Οι χυδαίες επιθέσεις εις βάρος μου δεν θα με αποτρέψουν από την προσπάθειά μου να εξασφαλίσω ότι η Ε.Ε.Ε.Π. θα εποπτεύσει αποτελεσματικά μια ανεξέλεγκτη μέχρι πρότινος αγορά. Η προσπάθεια της Ε.Ε.Ε.Π. θα συνεχιστεί, όσο και αν οι αποφάσεις της ενοχλούν κάποιους. Οι κανονιστικού χαρακτήρα απαιτήσεις της Ε.Ε.Ε.Π. σε βάθος χρόνου δεν είναι, ούτε θα μπορούσαν να είναι, στατικές και αμετάβλητες.Εν προκειμένω, η Ε.Ε.Ε.Π. προχώρησε, ως όφειλε, σε εξαιρετικά περιορισμένες κανονιστικές συμπληρώσεις και τροποποιήσεις, που δεν αφορούσαν τεχνικές προδιαγραφές και ήταν απολύτως επιβεβλημένες και εν πολλοίς αυτονόητες για την προάσπιση των συμφερόντων της Πολιτείας, την ουσιαστική προστασία του κοινωνικού συνόλου, τη διασφάλιση της διεξαγωγής των τυχερών παιγνίων υπό καθεστώς πλήρους νομιμότητας και διαφάνειας και την εξασφάλιση της συμμόρφωσης των εμπλεκομένων με την κείμενη νομοθεσία, αλλά και τις διεθνείς υποχρεώσεις που έχει ήδη αναλάβει η Πολιτεία και προβλέπουν την αυστηροποίηση στον έλεγχο της αγοράς των τυχερών παιγνίων για την πρόληψη και πάταξη της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας μέσω του οικονομικού συστήματος, ενδεικτικά αναφέρω την 4η Οδηγία (2015/849) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ε.Ε.
Είναι άραγε αιφνιδιαστική αλλαγή των δεδομένων η πρόβλεψη να συμπεριληφθεί ο ΑΦΜ στην κάρτα παίκτη που υποχρεούται να εκδίδει η ΟΠΑΠ Α.Ε.; Μα σχετική πρόβλεψη υπάρχει στην κείμενη νομοθεσία, είχε ενσωματωθεί και στο σχέδιο του Κανονισμού που εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2013, το οποίο ήταν εν πλήρη γνώσει των υποψήφιων αγοραστών της ΟΠΑΠ Α.Ε. όταν έγινε η διαδικασία αποκρατικοποίησης, για το λόγο αυτό άλλωστε το μηχανογραφικό σύστημα της ΟΠΑΠ Α.Ε. παρέχει τέτοια δυνατότητα. Ποιους άραγε εξυπηρετούσε η άρση της συγκεκριμένης υποχρέωσης; Η Ε.Ε.Ε.Π. υποχρεούται να λαμβάνει κάθε μέτρο που είναι απαραίτητο ώστε να καταγράφονται, μέσω της κάρτας παίκτη, τα χρήματα που διακινούνται στα καταστήματα της ΟΠΑΠ Α.Ε., να διασταυρώνονται με τα εισοδήματα που δηλώνουν οι παίκτες στο κράτος και να εξασφαλίζεται η ακριβής απόδοση της φορολογητέας ύλης και των δικαιωμάτων στο Ελληνικό Δημόσιο.Η Ε.Ε.Ε.Π. δεν μπορεί να αφήνει «παραθυράκια» για τη διαφυγή ή/και την απόκρυψη εσόδων. Οι εκάστοτε διοικήσεις της ΟΠΑΠ Α.Ε. έχουν και θα εξακολουθήσουν να έχουν, βέβαια, τις απόψεις τους και τις προτεραιότητές τους, καθ’ όλα σεβαστές. Θα πρέπει, όμως, να γίνει αντιληπτό ότι η ΟΠΑΠ Α.Ε. διαχειρίζεται, κατά παραχώρηση και για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και, κυρίως, υπό αυστηρότατους όρους και προϋποθέσεις (ελεγχόμενες και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή) αποκλειστικά δικαιώματα που ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο και, πάντως, όχι στην ΟΠΑΠ Α.Ε., στους εκάστοτε ιδιώτες μετόχους της ή στην εκάστοτε διοίκησή της.
Η παρέμβαση της Ε.Ε.Ε.Π. για τα VLTs προκάλεσε καθυστέρηση στην έναρξη λειτουργίας τους και προφανώς στερεί έσοδα από το Δημόσιο. Μπορεί η Ελληνική Δημοκρατία να προκηρύξει ξανά διαγωνισμό για τα VLTs και αν ναι πότε και με τι προσδοκώμενα έσοδα;
Οι όποιες κατηγορίες, μομφές και ευθύνες αποδίδονται στην Ε.Ε.Ε.Π. ή/και στο πρόσωπό μου είναι απολύτως ανυπόστατες και προσχηματικές. Παρά το γεγονός ότι η διοίκηση της ΟΠΑΠ Α.Ε. δήλωνε στα ΜΜΕ και στο κοινό και, κυρίως, στους υποψήφιους επενδυτές και στους μετόχους της, μέσω παρουσιάσεων σε αναλυτές, ότι η έναρξη υλοποίησης της επιχειρηματικής δραστηριότητας των παιγνιομηχανημάτων VLTs ήταν ζήτημα ολίγων μόλις ημερών, στην πραγματικότητα (και ανεξαρτήτως της πρόσφατης συμπλήρωσης και τροποποίησης του οικείου κανονισμού) η υλοποίηση του συγκεκριμένου εγχειρήματος εντός των χρονοδιαγραμμάτων που η διοίκηση της ΟΠΑΠ Α.Ε. παρουσίαζε ήταν απολύτως ανέφικτη και, κατ’ επέκταση, τα περί απώλειας εσόδων από το Ελληνικό Δημόσιο για τα έτη 2015 και 2016 είναι αφελή και γράφονται και λέγονται αποκλειστικά και μόνο για λόγους πρόκλησης εντυπώσεων.
Τα στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει οι αρμόδιες Υπηρεσίες της Ε.Ε.Ε.Π. είναι αμείλικτα και βρίσκονται ήδη στη διάθεση της Πολιτείας, αλλά και της Δικαιοσύνης εφόσον αυτό απαιτηθεί ή κριθεί σκόπιμο. Θα πρέπει να σας υπενθυμίσω ότι από την παραχώρηση των παιγνιομηχανημάτων VLTs στην ΟΠΑΠ Α.Ε. το 2011 μέχρι και την ανάληψη της θητείας μου στα τέλη Μαΐου 2015 έχουν μεσολαβήσει 3,5 περίπου έτη, χωρίς η ΟΠΑΠ Α.Ε. να έχει καταγράψει ουσιαστική πρόοδο στο συγκεκριμένο εγχείρημα, κατάσταση για την οποία ουδεμία ευθύνη φέρουν η Πολιτεία ή/και η Ε.Ε.Ε.Π. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει σύμβαση μεταξύ της Πολιτείας και της ΟΠΑΠ Α.Ε. και κάθε συμβαλλόμενο μέρος γνωρίζει επακριβώς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του.
Οι πράκτορες του ΟΠΑΠ χάνουν επίσης έσοδα από την καθυστέρηση λειτουργίας του δικτύου. Θεωρείτε πως έχουν τύχει σωστής αντιμετώπισης από την εταιρεία τους ως προς τα VLTs; Έχει η επιτροπή δικαιοδοσία για την προστασία τους;
Προφανώς αναφέρεστε σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα που φέρονται να έχουν υπογράψει συμβάσεις με την ΟΠΑΠ Α.Ε. για τη λειτουργία καταστημάτων με παιγνιομηχανήματα VLTs. Κατ’ αρχήν, να καταστήσω σαφές ότι ουδέποτε υποβλήθηκαν προς έγκριση στην Ε.Ε.Ε.Π. σχέδια συμβάσεων. Περαιτέρω και για όλους τους λόγους που σας προανέφερα, ουδεμία καθυστέρηση προκάλεσε η Ε.Ε.Ε.Π. και ουδεμία ευθύνη έχει η Ε.Ε.Ε.Π. για τη μονομερή απόφαση της διοίκησης ΟΠΑΠ Α.Ε. να αναστείλει το συγκεκριμένο εγχείρημα, η οποία σημειωτέον αφορά μια καθαρά επιχειρηματική απόφαση που λήφθηκε την 1/7/2015, μετά την επιβολή των capital controls. Το αν η επιχειρηματική και η δημοσιογραφική λογική συνδέει την απόφαση αυτή με τους όρους που τίθενται από την Ε.Ε.Ε.Π. για την ασφαλή για το κοινωνικό σύνολο εκμετάλλευση των παιγνίων και ειδικά αυτών που διεξάγονται μέσω των παιγνιομηχανημάτων VLTs (χαρακτηριζόμενα απερίφραστα ως Crack cocaine σε δημοσιευμένες μελέτες αμερικανικών πανεπιστημίων) δεν με αφορά. Κατά τα λοιπά, θα ήταν απολύτως ανάρμοστο να διατυπώσω οποιαδήποτε κρίση για την αντιμετώπιση των συνεργατών της ΟΠΑΠ Α.Ε. από τη διοίκησή της. Η Ε.Ε.Ε.Π. οφείλει να περιορίζεται στο θεσμικό της ρόλο.
Τα διαφυγόντα έσοδα είναι η μία πλευρά του νομίσματος. Υπάρχει κίνδυνος καζινοποίησης της ελληνικής κοινωνίας από τα φρουτάκια; Έχετε κάποιο σχόλιο σχετικά με τον αριθμό των μηχανημάτων και των σημείων που θα λειτουργήσουν;
Η διεξαγωγή των τυχερών παιγνίων εξασφαλίζει έσοδα για το Ελληνικό Δημόσιο και τους νόμιμους παρόχους. Ελλοχεύει, όμως, πάντοτε ο κίνδυνος να προκύψουν δυσμενέστατες συνέπειες για το κοινωνικό σύνολο, ιδιαίτερα στη δύσκολη οικονομική περίοδο που διέρχεται η χώρα μας.Τα διαφυγόντα έσοδα είναι η μία πλευρά του νομίσματος. Υπάρχει κίνδυνος καζινοποίησης της ελληνικής κοινωνίας από τα φρουτάκια; Έχετε κάποιο σχόλιο σχετικά με τον αριθμό των μηχανημάτων και των σημείων που θα λειτουργήσουν;
Για το λόγο αυτό, η Πολιτεία οφείλει να εξασφαλίζει ότι η προσφορά των τυχερών παιγνίων εντός της επικράτειας δεν είναι απεριόριστη και ανεξέλεγκτη και, ταυτόχρονα, να επιβάλλει αποτρεπτικά και κυρίως προστατευτικά για τους παίκτες μέτρα, πολύ δε περισσότερο σε τυχερά παίγνια που θεωρούνται και είναι εξόχως εθιστικά, όπως τα παιγνιομηχανήματα VLTs.Όσον αφορά στον αριθμό των παιγνιομηχανημάτων VLTs και των σημείων που αυτά θα λειτουργήσουν, είναι θέματα που ρυθμίζονται, κατ’ αρχήν, νομοθετικά, στοιχείο που λαμβάνει υπόψη της η Ε.Ε.Ε.Π. κατά τη διαμόρφωση του κανονιστικού πλαισίου.
Η Κυβέρνηση αναζητά ισοδύναμα μέτρα στη φορολόγηση των τυχερών παιχνιδιών. Πιστεύετε ότι αποτελεί λύση η περαιτέρω φορολόγηση τους ή θα οδηγήσει σε συρρίκνωση της αγοράς και άρα λιγότερα έσοδα;
Η Ε.Ε.Ε.Π. δεν έχει αρμοδιότητα σε θέματα επιλογής της φορολογητέας ύλης και καθορισμού του ύψους των φόρων που καταβάλλουν οι νόμιμοι πάροχοι και οι νικητές των παιγνίων επί των κερδών τους, ούτε σε θέματα καθορισμού των δικαιωμάτων που εισπράττει το Ελληνικό Δημόσιο από τους νόμιμους παρόχους. Τα ανωτέρω καθορίζονται από την Πολιτεία, βάσει των εκάστοτε στόχων και προτεραιοτήτων της.
Ο ΟΠΑΠ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ ΤΟΥ ONLINE ΣΤΟΙΧΗΜΑΤΟΣ
Ποιες είναι οι εξελίξεις σχετικά με την τελική ρύθμιση για το online στοίχημα και τι έσοδα θεωρείτε ότι θα εισπραχθούν;
Προσωπικά θεωρώ ότι δεν νοείται μεταβατική περίοδος 4 ετών και, για το λόγο αυτό, η Πολιτεία θα πρέπει τάχιστα να προχωρήσει στην οριστική ρύθμιση της αγοράς και στη χορήγηση κανονικών αδειών. Ο τρόπος που θα επιλέξει να το πράξει (μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας για τη χορήγηση αδειών, όπως προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία, ή μέσω διαδικασίας καθορισμού συγκεκριμένων όρων και προϋποθέσεων για τη χορήγηση αδειών σε όσους τις πληρούν, οπότε και θα απαιτηθεί τροποποίηση του ν. 4002/2011) θα καθορίσει και τα έσοδα που θα εισπράττει το Ελληνικό Δημόσιο. Στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε. έχει επιλεγεί, ως πλέον ενδεδειγμένη και συμφέρουσα για τα δημόσια έσοδα λύση, η διαδικασία χορήγησης αδειών σε όσους πληρούν συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις.
Πόσα έσοδα θεωρείτε ότι χάνει το δημόσιο από τον παράνομο τζόγο; Πώς μπορεί να καταπολεμηθεί;
Κάθε εκτίμηση είναι προδήλως αυθαίρετη, ακριβώς γιατί μιλάμε για παράνομο τζόγο. Οι ενδείξεις υπαγορεύουν ότι πρόκειται για εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση. Για την καταπολέμηση του επικίνδυνου και απαράδεκτου αυτού φαινομένου απαιτείται η δημιουργία και συνεχής επικαιροποίηση ενός ενιαίου και αυστηρού ρυθμιστικού πλαισίου, η διαρκής και συστηματική συνεργασία μεταξύ της Ε.Ε.Ε.Π., των νόμιμων παρόχων και των αστυνομικών, εισαγγελικών και δικαστικών αρχών και η θεσμοθέτηση εκτεταμένης διοικητικής συνεργασίας μεταξύ των εθνικών αρχών με τις αντίστοιχες αρχές των άλλων κρατών μελών και τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε.
Είναι το μονοπωλιακό μοντέλο του ΟΠΑΠ η πιο επικερδής λύση για τη χώρα; Υπάρχει σε κάποια άλλη χώρα το μοντέλο του ιδιωτικού μονοπωλίου; Πως συνδυάζεται ο ιδιωτικός χαρακτήρας του ΟΠΑΠ με τον "αυτο-περιορισμό” για την προστασία των καταναλωτών;
Οι άνευ δημόσιου διαγωνισμού απευθείας παραχωρήσεις/αναθέσεις αποκλειστικών δικαιωμάτων στην ΟΠΑΠ Α.Ε., όπως άλλωστε και ο καθορισμός των οικονομικών ανταλλαγμάτων για κάθε παραχώρηση, υπήρξαν επιλογές της Πολιτείας, σε εποχές που το Ελληνικό Δημόσιο ήταν μέτοχος ή εκ των βασικών μετόχων της εταιρείας. Είναι αληθές ότι σε ελάχιστες χώρες της Ε.Ε. υφίσταται πλέον το μοντέλο του ιδιωτικού μονοπωλίου στα τυχερά παίγνια. Στις περιπτώσεις αυτές, οι θεμελιώδεις δικαιολογητικές βάσεις είναι, αφενός, η άσκηση αυστηρής εποπτείας και ελέγχου εκ μέρους του κράτους και της αρμόδιας ρυθμιστικής αρχής και, αφετέρου, η υιοθέτηση από τον πάροχο συνεπούς και συστηματικής περιοριστικής πολιτικής στην προσφορά και διεξαγωγή των παιγνίων. Αν μια εκ των δύο προϋποθέσεων εκλείψει, για οποιονδήποτε λόγο, είναι προφανές ότι η νομική βάση του ιδιωτικού μονοπωλίου (και κάθε είδους μονοπωλίου) καθίσταται νομικά έωλη. Οι εθνικοί και ευρωπαϊκοί περιορισμοί είναι γνωστοί και δεδομένοι, όπως και η υποχρέωση συμμόρφωσης με αυτούς.
Δεδομένης της δεσπόζουσας θέσης του ΟΠΑΠ στην αγορά τυχερών παιγνίων, υπάρχει δυνατότητα «τεμαχισμού» της εταιρείας για καλύτερη λειτουργία του ανταγωνισμού και καλύτερη εποπτεία; Τι θα συνέβαινε σε μια τέτοια περίπτωση με τους πράκτορες του ΟΠΑΠ;
Η ΟΠΑΠ Α.Ε. είναι ο μεγαλύτερος πάροχος τυχερών παιγνίων και οι μέτοχοί της είναι ελεύθεροι να επιλέξουν την νομική μορφή και τη δομή της. Η δυνατότητα που αναφέρετε είναι εντελώς υποθετική. Σε όσα παίγνια η ΟΠΑΠ Α.Ε. διεξάγει υπό καθεστώς μονοπωλίου δεν μπορεί να τίθεται θέμα δημιουργίας συνθηκών και λειτουργίας ανταγωνισμού. Όσο αφορά την εποπτεία και το έλεγχό της, η ΟΠΑΠ Α.Ε. αντιμετωπίζεται από την Ε.Ε.Ε.Π. όπως όλοι οι νόμιμοι πάροχοι.
Ο ΟΠΑΠ υποστηρίζει ότι κατέχει μονοπώλιο και στο διαδίκτυο. Ποια είναι η θέση σας και ποια η πιο συμφέρουσα λύση για το δημόσιο;
Η προσωπική μου θέση δεν μπορεί παρά να ταυτίζεται απόλυτα με τη θέση του νομοθέτη. Σύμφωνα με το άρθρο 45, παράγραφος 1 του ν. 4002/2011 (Ρυθμίσεις αδειών τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου - Διαδικασία αδειοδότησης), η διεξαγωγή στην Ελληνική Επικράτεια τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου (internet) ανήκει στην αποκλειστική δικαιοδοσία του Ελληνικού Δημοσίου που την ασκεί μέσω ειδικά αδειοδοτημένων παροχών, ενώ σύμφωνα με την παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών προκηρύσσονται άδειες διενέργειας τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου, οι οποίες χορηγούνται ύστερα από διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό.Ο ΟΠΑΠ υποστηρίζει ότι κατέχει μονοπώλιο και στο διαδίκτυο. Ποια είναι η θέση σας και ποια η πιο συμφέρουσα λύση για το δημόσιο;
Σημειωτέον δε το γεγονός ότι ελληνικά δικαστήρια έχουν, ήδη από το 2011, κρίνει (και μάλιστα σε δύο υποθέσεις που η ΟΠΑΠ Α.Ε. ήταν διάδικος) ότι το μονοπώλιο στο διαδίκτυο ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο και όχι στην ΟΠΑΠ Α.Ε.
Ποιος είναι ο μέχρι σήμερα απολογισμός από τον τρόπο λειτουργίας των 24 εταιρειών που υπάγονται στο μεταβατικό καθεστώς της αδειοδότησης; Ο ανταγωνισμός στο online betting λειτουργεί ικανοποιητικά κατά την άποψή σας;
Θα πρέπει να επισημανθεί το γεγονός ότι το ισχύον ιδιότυπο μεταβατικό καθεστώς, σε συνδυασμό με την έλλειψη αρμοδιότητας της Ε.Ε.Ε.Π. να αξιολογήσει τις συνθήκες ανταγωνισμού μεταξύ των 24 εταιρειών, με εξαίρεση τα θέματα που άπτονται της εμπορικής επικοινωνίας των προϊόντων και υπηρεσιών τους (για τη διενέργεια της οποίας απαιτείται προηγούμενη έγκριση της Ε.Ε.Ε.Π.) δεν επιτρέπουν την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων. Άλλωστε, ο θεσμικός ρόλος της Ε.Ε.Ε.Π. κατατείνει στην προστασία του δημόσιου συμφέροντος και του κοινωνικού συνόλου και στην ισότιμη αντιμετώπιση των νόμιμων παρόχων, παρά στη δημιουργία ανταγωνιστικού περιβάλλοντος.
Οι εταιρείες αυτές συμμορφώνονται με το ρυθμιστικό πλαίσιο; Υπάρχουν φαινόμενα απόκρυψης εσόδων; Υπάρχει συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές του εξωτερικού;
Οι εταιρείες οφείλουν να συμμορφώνονται απαρέγκλιτα με το ρυθμιστικό πλαίσιο. Σε αντίθετη περίπτωση η Ε.Ε.Ε.Π. επιβάλλει και θα συνεχίσει να επιβάλει τις εκ του νόμου προβλεπόμενες διοικητικές κυρώσεις. Για τα έσοδα αρμόδια να απαντήσει είναι η Δ’ Δ.Ο.Υ. Αθηνών και όχι η Ε.Ε.Ε.Π. Υπάρχει ανεπίσημη συνεργασία της Ε.Ε.Ε.Π. με τις αντίστοιχες ρυθμιστικές αρχές άλλων χωρών, η οποία θα ενταθεί και θα γίνει πιο συστηματική μετά την υπογραφή της διεθνούς συμφωνίας για διοικητική συνεργασία μεταξύ των ομολόγων ρυθμιστικών αρχών των κρατών μελών της Ε.Ε.
Τι θα συμβεί με τα αδειοδοτημένα καζίνο; Οι διοικήσεις τους αναφέρουν ότι έχουν καταδειχθεί μη βιώσιμα. Θα δοθεί νέα άδεια για καζίνο στο Ελληνικό; Θα υπάρξουν άλλες αλλαγές, όπως π.χ. στο εισιτήριο;
Οι μέτοχοι και οι διοικήσεις των αδειοδοτημένων καζίνο οφείλουν να εκπληρώνουν εγκαίρως και προσηκόντως όλες τις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων προς το Ελληνικό Δημόσιο και να μεριμνούν ώστε να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά τους. Με προβληματίζει ιδιαίτερα το γεγονός ότι, σε ενοποιημένη βάση για το έτος 2014, οι εννέα επιχειρήσεις καζίνο παρουσιάζουν αρνητική καθαρή θέση αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, κατάσταση η οποία προφανώς δεν μπορεί να συνεχιστεί. Δεν γνωρίζω αν η Πολιτεία προτίθεται να χορηγήσει νέες άδειες για καζίνο, ούτε αν και πότε θα επιλέξει να εισαγάγει τροποποιήσεις στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου