Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου 2011

Υποχρεώσεις στους Ευρωπαϊκούς νόμους


Είναι υποχρεωμένη σήμερα η Κυβέρνηση να «ανοίξει» την αγορά των παιχνιδιών λόγω «μνημονίου» ή «συμμόρφωσης» στους Ευρωπαϊκούς νόμους, και αν ναι, τι την υποχρεώνει και τι διεξόδους έχει ?

1.Όσον αφορά το ερώτημα 1, εξετάζοντας την υποχρέωση της χώρας ως προς το «άνοιγμα» της αγοράς στα Τυχερά παιχνίδια, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τα παρακάτω:

•Από τον προϋπολογισμό του 2011 αλλά και το αναθεωρημένο μνημόνιο, πουθενά δεν προκύπτει η υποχρέωση της Κυβέρνησης με τον τρόπο που σήμερα επιχειρεί να εισάγει τα νέα «προϊόντα» του «τζόγου», βάση του σχεδίου νόμου, αφού
 το ζητούμενο είναι η είσπραξη α) από τα Δικαιώματα τυχερών παιχνιδιών (200 εκ. ευρώ) και β) από Άδειες τυχερών παιχνιδιών (500 εκ. ευρώ).

•Από το Ευρωπαϊκό δίκαιο, συγκεκριμένα από τους γενικότερους καθώς και τους ειδικότερους κανόνες περί ανταγωνισμού, δεν προκύπτει η ανάγκη του ανοίγματος της αγοράς, όπως επιχειρείται σήμερα.

•Αντιθέτως μάλιστα, σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής αποφάσεις του ΔΕΚ για το πολυσυζητημένο πρόβλημα των κρατικών μονοπωλίων, αυτό που αβιαστα προκύπτει, είναι πως η Κυβέρνηση έχει σημαντικό σύμμαχο στο να μην «ανοίξει» την αγορά σήμερα.

Ενδεικτικό αυτού, αποτελεί η στάση του ΔΕΚ που αποδέχτηκε. την ύπαρξη μονοπωλίων, σε ότι αφορά τα τυχερά παιχνίδια, σε κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (αποφάσεις Liga Portuguesa της 8/9/2009 και Landbrokes Betting της 3/6/2010).

Έκρινε συγκεκριμένα, κατόπιν σχετικών προδικαστικών ερωτημάτων από εθνικά δικαστήρια, ότι η χορήγηση αποκλειστικών δικαιωμάτων από κράτη-μέλη σε επιχειρήσεις, είναι συμβατή με το ισχύον δίκαιο στον βαθμό που εξασφαλίζει αποτελεσματικά θεμιτούς σκοπούς δημοσίου συμφέροντος, όπως είναι η προστασία των ανηλίκων, η πρόληψη εθισμού και η αποτροπή διενέργειας εγκληματικών πράξεων, ιδίως διακίνησης παράνομου χρήματος.

Την ίδια άποψη διατύπωσε ο Επίτροπος Μισέλ Μπαρνιέ απαντώντας στην πρόσφατη ερώτηση του ευρωβουλευτή του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος Θόδωρου Σκυλακάκη, επί του ζητήματος του μονοπωλίου της ΟΠΑΠ Α.Ε. και ενόψει της ρύθμισης της αγοράς των διαδικτυακών και ηλεκτρονικών τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα: «Στον βαθμό που οι εν λόγω μεταρρυθμίσεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε περιορισμούς των θεμελιωδών ελευθεριών, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι περιορισμοί τέτοιων ελευθεριών, συμπεριλαμβανομένης της λειτουργίας τυχερών παιχνιδιών, επιτρέπονται βάσει της Συνθήκης, εφόσον δεν συνεπάγονται διακρίσεις, δικαιολογούνται από επιτακτικό δημόσιο συμφέρον, είναι αναγκαίοι και αναλογικοί και συνάδουν με τη νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Το ισχύον ελληνικό δίκαιο προβλέπει ένα αυστηρό μοντέλο διάθεσης των τυχερών παιχνιδιών μόνο σε νόμιμο και ελεγχόμενο πλαίσιο (πρακτορεία κλπ.), ώστε να προστατεύονται οι ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες (ανήλικοι κ.α.) και ν’ αποτρέπεται ο εθισμός των παικτών. Παράλληλα, η ΟΠΑΠ Α.Ε. με την εγγύηση την οποία της εξασφαλίζει η εκτεταμένη μετοχική συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου, με πιστή προσήλωση στους κανόνες του υπεύθυνου παιχνιδιού και με διαρκή κοινωνική συνεισφορά, διασφαλίζει τις προϋποθέσεις που τίθενται από την Ε.Ε. και το ΔΕΚ και δεν έχει καμία απολύτως ανησυχία για το μέλλον της στην αγορά των τυχερών παιχνιδιών.

Ειδικά σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, η επικρατούσα άποψη τείνει υπέρ της ρυθμιζόμενης από τα κράτη – μέλη αγοράς των τυχερών παιχνιδιών, αναγνωρίζοντας τα πολλαπλά οφέλη που προκύπτουν μέσω του κρατικού ελέγχου για το κοινωνικό σύνολο. Ενδεικτικό αυτού αποτελεί η απόφαση του Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας της Ε.Ε., την Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου 2010, που αναγνώρισε το σημαντικό κοινωνικό ρόλο που διαδραματίζουν οι εθνικές λοταρίες και το ισχύον μονοπώλιο στον κλάδο, μέσω για παράδειγμα της χρηματοδότησης κοινωφελών σκοπών, καθώς και η αντίστοιχη τοποθέτηση από πλευράς Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις 10 Μαρτίου 2009.


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου